Κατανάλωση αλκοόλ…η διατροφή την επόμενη μέρα!

Όσπρια: Υγιεινή διατροφή, χαμηλού κόστους
2 December, 2017
Show all

Κατανάλωση αλκοόλ…η διατροφή την επόμενη μέρα!

Χριστούγεννα, φαγητό και αλκοόλ. Για κάποιους αυτό αποτελεί το ιδανικό τρίπτυχο. Τι γίνεται όμως όταν η κατανάλωση αλκοόλ «ξέφυγε» λίγο από το έλεγχο μας το βράδυ που πέρασε; Η επόμενη μέρα δεν είναι καθόλου ευχάριστη. Πονοκέφαλος, ναυτία, κόπωση, υπνηλία, τάση για έμετο είναι το γνωστό σε όλους hangover. Το διαιτολόγιο μας θα πρέπει να προσαρμοστεί ανάλογα ώστε τα συμπτώματα της μέθης να υποχωρήσουν όσο το δυνατόν ταχύτερα και πιο ανώδυνα.

Χαρακτηριστικό της κατανάλωσης αλκοόλ είναι η αυξημένη διούρηση. Συνεπώς η μέθη συνεπάγεται αφυδάτωση και απώλεια ηλεκτρολυτών.  Η αφυδάτωση με τη σειρά της επιδεινώνει το μεθύσι και κάνει τα κατάλοιπά του πιο οδυνηρά. Η κατανάλωση νερού λοιπόν κρίνεται αναγκαία, πρώτον για να αποφύγουμε την αφυδάτωση και δεύτερον για να μειωθεί η συγκέντρωση της αλκοόλης. Προκειμένου να αναπληρωθούν οι ηλεκτρολύτες μπορεί να καταναλωθεί κάποιο αθλητικό ποτό η να συνδυαστεί η σταδιακή κατανάλωση νερού με ένα αλμυρό σνακ.

 

Η βασική αιτία του hangover σε επίπεδο χημείας είναι μια τοξική ουσία η ακεταλδεΰδη. Συγκεκριμένα, στο ήπαρ η αιθανόλη οξειδώνεται σε ακεταλδεΰδη, η οποία στη συνέχεια οξειδώνεται περαιτέρω σε οξικό οξύ. Όταν η ακεταλδεΰδη συσσωρεύεται στον οργανισμό λόγω της υπερκατανάλωσης αλκοόλ τότε προκαλεί πονοκέφαλο, ναυτία ακόμα και εμετό. Άρα η γρήγορη απομάκρυνση της είναι πρωταρχικής σημασίας.

Ουσίες όπως η φρουκτόζη φαίνεται να επιταχύνουν τη διαδικασία του μεταβολισμού της ακεταλδεΰδης , ώστε  αυτή να απομακρυνθεί ταχύτερα από τον οργανισμό. Η φρουκτόζη είναι το σάκχαρο που βρίσκεται στα φρούτα, στους χυμούς φρούτων αλλά και στο μέλι. Έτσι για παράδειγμα ένα μήλο και 2 κουταλάκι μέλι μπορούν να συμβάλουν στην ταχύτερη ανάρρωση.

Χαρακτηριστικό της μέθης είναι επίσης μια ήπια υπογλυκαιμία. Έτσι τρόφιμα πλούσια σε υδατάνθρακες όπως ψωμί, μακαρόνια, ρύζι, πατάτες θα σταθεροποιήσουν τα επίπεδα της γλυκόζης  και  βοηθούν στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων.

Παραδοσιακοί τρόποι αντιμετώπισης του hangover όπως η κατανάλωση ντομάτας και χυμός λεμονιού δεν έχουν αξιολογηθεί επιστημονικά. Παρ’ όλα αυτά η ντομάτα είναι πλούσια σε βιταμίνη Α και C, Β καροτένιο και λυκοπένιο οπότε σίγουρα η δράση της μπορεί να είναι από θετική ως ουδέτερη. Ο χυμός λεμονιού επίσης θεωρείται πως μπορεί να δράσει ανακουφιστικά ιδιαίτερα σε σχέση με το αίσθημα της ναυτίας ενώ ένα γεύμα με κοτόσουπα μπορεί  να καταπραΰνει το στομάχι και παράλληλα να ενυδατώσει τον οργανισμό.

Στην ύφεση των συμπτωμάτων συμβάλλει και το γάλα. Θα μπορούσε να καταναλωθεί σε συνδυασμό με φρούτα όπως η μπανάνα που είναι πλούσια σε κάλιο ως milkshake με πρόσθετο μέλι για ακόμα καλύτερα αποτελέσματα. Το ελαιόλαδου επίσης δρα ευεργετικά καταπραΰνοντας το στομάχι.

Αμφιλεγόμενη είναι η δράση του καφέ. Ο καφές έχει διουρητική δράση οπότε επιδεινώνει την αφυδάτωση απ τη μια ενώ από την άλλη «θύματα» του hangover παρουσιάζουν μια γερή δόση καφέ ως το καλύτερο γιατροσόφι ειδικά για τον πονοκέφαλο.

 

Σε κάθε περίπτωση  πάντως θα μπορούσαμε να αποφύγουμε τις δυσάρεστες συνέπειες της κατανάλωσης αλκοόλ πίνοντας με σύνεση. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μην πίνουμε αλκοόλ με άδειο στομάχι όπως και το να πίνουμε παράλληλα νερό ανάμεσα στα ποτά μας. Καθαρά ποτά όπως το τζιν και το κρασί είναι λιγότερο επιβλαβή και είναι προτιμότερο να καταναλώνονται χωρίς αναψυκτικό.

Ματίνα Πουλλή – Βυρίνη (Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Βιοχημικός)